بررسی تطبیق شرط تنجیز در عقود و تطور تاریخی آن

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
  • نویسنده محمد بهمن آبادی
  • استاد راهنما حسین کریمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1378
چکیده

"بررسی تطبیقی شرط تنجیز در عقود و تطور تاریخی آن" موضوع پژوهش حاضر است که در 5 فصل تنظیم گردیده است . که ابتدا درباره ماهیت مفردات عنوان عقود، شرط و تنجیز بحث می شود. تنجیز در برابر تعلیق قرار دارد و معنی لغوی آن آزاد کردن امری از قید وابستگی و در اصطلاح یعنی، آن است که بر عقد، یا ایفاع به مجرد انشاء آن، آثار آنها بار شود، و به صفت و یا شرطی وابستگی و تعلیق پیدا نکند. پس تنجیز یکی از شرائط صحت عقد است و عقد، نباید به صفت یا شرطی، معلق باشد. صفت آن است که محققا فرا می رسد و وجود پیدا میکند. اما شرط، محقق الوقوع نیست ناگفته نماند که محل بحث انشاء در عقد است . انشاء عبارتست از ایجاد امری از امور به سببی از اسباب که قبلا موجود نبوده و به نفس این سبب ایجاد می شود پس مطابق و ما بازائی ندارد که با آن سنجیده شود و متصف به صدق و کذب گردد بدین معنا در مقابل اخبار قرار دارد. قول مشهور بین فقهاء این است که قائل به بطلان عقد معلق هستند. اما جمعی دیگر از فقها تعلیق در عقد را به طور مطلق صحیح دانسته اند شافعی ها معتقدند که عقد قابل قبول نیست ولی حنفیه، مالکیه و حنابله عقیده دارند که عقد معلق صحیح است و حقوق مدنی آنرا از شرایط عمومی عقد نمی تواند بلکه قانونگذار صرفا در بعضی عقود خاص شرطیت آن را متذکر شده است . دلیل عقلی که در مورد این شرط بیان شده بیان شده این است که، انشاء اگر به طور معلق واقع شود دائر مدار وجود و عدم میباشد به همین خاطر در ایجاد معلق نوعی تناقض نهفته است و همانطور که امور تکوینی نمی تواند معلق بر چیزی شود امور انشائی هم نمی تواند. خلاصه آنچه محال است ، تعلیق در انشاء است نه منشاء زیرا در عرف و شرع بسیاری از عقود هستند که اثر آنها به طور معلق واقع شده اند از جمله وصیت ، جعاله، دلائل دیگر مثل سبب بودن عقود در ترتب اثر شرعی، توفیقی بودن اسباب شرعی ... و در بخش دوم فصل سوم، تفکیک انشاء و منشاء مورد بحث قرار گرفته که اگر تعلیق به انشاء برگردد بین انشاء و منشاء فاصله زمانی ایجاد نخواهد شد. که البته در این مورد دو نظر وجود دارد -1 تعلیق و شرط به ماده برمی گردد. -2 تعلیق و شرط به هیئت مربوط است که بنابر نظر دوم تا حصول معلق علیه هیچ گونه عقدی و ایجابی صورت نمی گیرد. بدین ترتیب بین انشاء و منشاء تفکیکی حاصل نمی گردد. ولی اگر وجوب حالی و واجب استقبالی باشد. تفکیک بین انشاء و منشاء به وجود می آید. خلاصه اینکه تمام دلائل عقلی مورد مناقشه قرار می گیرد و تنها دلیلی که می توان به آن تمسک نمود اجماع است . که این اجماع هم به خاطر مدرکی بودن خالی از اشکال نیست به طور کلی، مفاد عقود و ایقاعات عبارتست از یک سلسله امور اعتباری که به وسیله الفاظ و با افعال نیستند زیرا میگردد. و این امور اعتباری نوعا می توان گفت از مجعولات عرفی است که عقلا برای تنظیم معاش خودشان دائر کرده اند و شارع آنها را با اصطلاحی پذیرفته است پس محل بحث الفاظ و افعال نیستند زیرا شکی نیست که نفس الفاظ و افعال موجودات خارجی اند. و وجود خارجی با تعلیق سازگاری ندارند بلکه محل بحث نفس اعتبارات و مجعولات است . یا در معتبر و مجعول است مثل ملکیت در بیع. به بیان دیگر معانی عقود از امور اعتباریه عقلانی بوده و زمام اختیار آنها در دست انشاءکننده است و میتواند آنها را بهر کیفیت که بخواهد انشاء نماید و میتواند آنرا برای هر یک از زمانهای حال و آینده انشاء نماید همانطوریکه بایع ملکیت زمان حال و موصی ملکیت زمان آینده را انشاء می کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی اشتراط تنجیز در عقود و ایقاعات

این پژوهش با هدف بررسی اشتراط تنجیز در عقود و ایقاعات انجام گرفته است، به این معنا که معلق کردن عقد یا ایقاع به امر دیگری، موجب بطلان آن می‌شود. بعضی از فقها با دلایلی اثبات کرده‌اند که تعلیق، مبطل قراردادها، اعم از عقد و ایقاع است. در این پژوهش، دلایل اشتراط تنجیز به چالش کشیده شده است و اثبات شد که همۀ آن دلایل هر یک به نحوی مخدوش است و مسئلۀ رجوع تعلیق به انشاء یا منشأ هم تأثیری در حکم آن ند...

متن کامل

بازپژوهی شرط ضمان در عقود امانی

از مباحث مهمی که فقها ذیل مسائل مربوط به عقود امانی مطرح کرده‌اند، بحث در مورد صحت یا عدم صحت اشتراط ضمان در این عقود است. به بیان دیگر آیا صاحب مال می‌تواند در ضمن عقد با جعل شرط، طرف قرارداد را، حتی در صورت غیرتعدی یا تفریط ضامن کند؟ برخی از فقها معتقدند که با توجه به مخالفت این شرط با کتاب و سنت و مقتضای عقد و همچنین مخالفت این اشتراط با اجماع بر بطلان، چنین اشتراطی باطل است و شاید موجب بطلا...

متن کامل

نقد و تحلیل «شرط مخالف کتاب و سنت» و آثار آن بر عقود

   بحث از شرط و جایگاه آن در عقود کماکان جایگاه سنتی خود را در مباحث فقهی حفظ نموده، جایگاه ویژه ای نیز در مباحث فقهی و حقوقی جدید یافته است. تحلیل این جایگاه منوط به آشنایی دقیق با مفهوم واژه شرط از لحاظ لغوی، عرفی، اصولی، فقهی و حقوقی و بررسی رابطه شرط و عقد و اصل صحت شرط می باشد، ضمن آنکه برای پرداختن به «شروط مخالف کتاب و سنت» لازم است به عنوان مقدمه با ملاک و ضابطه صحت و عدم صحت شرط و تقسی...

متن کامل

ماهیت حقوقی عقود مجانی با شرط عوض

قردادی با عنوان مجانی مثل ودیعه یا عاریه ممکن است همراه با شرط عوض باشد یعنی با استفاده از عنوان مجانی مالک بموجب شرط ضمن عقد مال یا عملی از طرف مقابل مطالبه می‌کند. در این صورت ماهیت حقوقی چنین عقدی موضوع بحث و تحقیق است و دارای آثار متفاوت می باشد به عنوان مثال چنانچه ماهیت این عقود معوض به حساب آید حق حبس برای هر یک از طرفین بوجود می آید ولی اگر غیر معوض محسوب شود حق حبس برای مالک ایجاد نمی ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023